Wetgeving
Als vliegtuigpassagier heeft U bepaalde rechten als U in de EU reist. Om dit alles te regelen is de Verordening (EG) nr. 261/2004 in het leven geroepen. In Verordening 261/2004 zijn uw rechten bij vluchtvertraging, annulering alsook instapweigering vastgelegd.
Je hebt natuurlijk ook rechten als U buiten de EU reist. Een voorbeeld is als U van het Verenigd Koninkrijk naar een EU land zou reizen. Dit alles wordt dan weer geregeld in een andere wetgeving.
Door de verschillende wetgevingen wordt het voor velen een ingewikkeld gegeven. Het is mijn taak om U hierin wegwijs te maken en te zorgen dat U de compensatie ontvangt waar U recht op heeft!
Verordening 261/2004
De verordening 261/2004 is van toepassing op de landen van de Europese Unie (EU) aangevuld met IJsland, Noorwegen en Zwitserland.
Volgende vluchten komen in aanmerking:
- alle vluchten binnen de EU.
- alle vluchten die vertrekken vanuit de EU naar een land buiten de EU.
- alle vluchten die vertrekken buiten de EU naar een EU-land uitgevoerd door een luchtvaartmaatschappij uit de EU.
Er worden in deze verordening drie belangrijke rechten vastgelegd wanneer je vlucht wordt verstoord:
1. Het recht op een compensatie.
2. Het recht op verzorging indien je vlucht méér dan 2 uur vertraagd, geannuleerd of overboekt is.
3. Het recht dat kosten worden terugbetaald indien de luchtvaart- maatschappij geen verzorging heeft verleend.
Het recht op een compensatie
Bij een annulering of vertraging van een vlucht heeft U mogelijk recht op een compensatie. Deze compensatie kan variëren van 250 euro tot 600 euro per persoon en is afhankelijk van de hemelsbrede afstand van uw vlucht.
Of U al dan niet recht heeft op compensatie hangt af van een aantal factoren.
- compensatie bij annulering
- compensatie bij vertraging


Het recht op verzorging indien je vlucht méér dan 2 uur vertraagd, geannuleerd of overboekt is
De luchtvaartmaatschappij is verplicht om verzorging aan te bieden wanneer de vlucht méér dan 2 uur is vertraagd, geannuleerd of overboekt is. Dit houdt in dat volgende wordt aangeboden:
- maaltijden en verfrissingen (in verhouding tot de wachttijd)
- twee gratis telefoongesprekken, fax- of e-mailberichten
- hotelaccomodatie (indien van toepassing)
- vervoer tussen luchthaven en hotelaccomodatie (indien van toepassing)
Let op! Je hebt enkel recht op verzorging als de vertraging oploopt tot:
- Twee uur of meer bij vluchten van 1.500 km of minder
- Drie uur of meer bij vluchten binnen de EU van meer dan 1.500 km
- Drie uur of meer bij overige vluchten tussen 1.500 km en 3.500 km
- Vier uur of meer bij alle andere vluchten
Het recht dat kosten worden terugbetaald indien de lucht-vaartmaatschappij geen zorg heeft verleend
Als de luchtvaartmaatschappij nalaat om verzorging te voorzien zoals hierboven beschreven heb je steeds het recht om deze verzorging zelf aan te schaffen en nadien de kosten (in redelijke verhouding) terug te vragen. Het is dan ook belangrijk om alle aankoopbewijzen bij te houden.
